Czynnikiem rozwoju i podstawą wychowania jest aktywność samego dziecka, dlatego nasz system wychowawczo-dydaktyczny uwzględnia jego indywidualne potrzeby. W naszej pracy będziemy elastycznie łączyć różne metody, tak aby jak najlepiej wspierać indywidualny rozwój każdego dziecka. W„Abrakadabra” stosujemy autorski program pracy z dziećmi oparty na sprawdzonych na świecie metodach, między innymi:
- „Zabawy fundamentalne" C. Rose, G. Dryden;
- metoda Weroniki Sherborne, która opiera się na tym, że ruch jest podstawowym i naturalnym środkiem porozumiewania się, wychodzącym z centrum naszego ciała, do którego w pierwszym rzędzie sięgają małe dzieci;
- Metoda Projektu, która wspiera naturalną ciekawość dziecka i skłonność do badania otoczenia. Metoda Projektu zakłada, że dzieci to urodzeni mali badacze, którym należy stwarzać atmosferę do prowadzenia samodzielnych doświadczeń i rozwoju ich twórczych zachowań. Dzieci w tej metodzie aktywnie zadają pytania, rozwiązują problemy, eksperymentują.
Założeniem naszego programu jest optymalny rozwój procesów poznawczych dziecka we wszystkich sferach jego aktywności, rozpoznawanie i wzmacnianie szczególnych uzdolnień dziecka, a także niwelowanie ewentualnych deficytów rozwojowych.
Maluszki w sposób zindywidualizowany, dostosowany do wieku i swoich możliwości poznają otaczający świat.
Treści programowe odnoszą się do najbliższego otoczenia dziecka, rodziny, obserwacji zjawisk zachodzących w przyrodzie, nabywania samodzielności, treningu czystości oraz umiejętności samoobsługi.
Program edukacyjny realizowany jest w wielu obszarach
aktywności dziecka i obejmuje:
1/ kształtowanie umiejętności społecznych
- nauka przestrzegania reguł obowiązujących w grupie, zgodnego porozumiewania się i współdziałania z dorosłymi i dziećmi, przewidywania skutków swoich zachowań wobec innych osób;
2/ zajęcia poznawcze
- wprowadzanie nowych pojęć, obserwacja zjawisk, poznawanie związków przyczynowo -skutkowych, wspomaganie rozwoju mowy, nauka prostych wierszy, czytanie bajek;
3/ zajęcia plastyczne
- malowanie, rysowanie, lepienie, ugniatanie, wydzieranie, naklejanie z wykorzystaniem dłoni, stóp, wielu narzędzi i materiałów;
4/ zajęcia konstrukcyjne
- poznawanie różnych materiałów, struktur, faktur, tworzenie z nich kompozycji płaskich i przestrzennych;
5/ zajęcia umuzykalniające
- słuchanie różnych gatunków muzyki, nauka piosenek, wykonywanie prostych tematów rytmicznych, rozpoznawanie dźwięków z otoczenia;
6/ zajęcia rytmiczno-ruchowe
- rozwijanie aktywności ruchowej przy muzyce, granie na prostych instrumentach perkusyjnych, zabawy rytmiczne, uwrażliwianie słuchu, rozwijanie sprawności fizycznej, orientacja w schemacie własnego ciała;